Skip to main content

2 dage på møn

| , ,

Telt, hængekøje og shelter på Møn.

Denne her gang gik turen til Møn, jeg har efterhånden støvsuget samtlige kort for sheltere, og lejrpladser i Danmark og det skal ikke være nogen hemmelighed jeg er kæmpe fan af Møn og især området omkring Møns klint.

Denne her gang skulle jeg ikke alene afsted, på denne her tur fik jeg følgeskab af en god ven Michael som for første gang skulle med ud på et lille eventyr, Michael går aldrig med på udstyr, så da han et par dage før vi skulle afsted stolt troppede op hjemme hos mig med hans nye Fjælraven Kajka taske, var jeg lige ved at aflyse turen, den taske vil jeg rigtig gerne have men 3000 kroner for en taske er også en slags penge.

Michael vidste godt at det var en taske jeg havde snakket om, hvilket gjorde mit misundelige fjæs lidt mere underholdende for ham. Oprindeligt skulle vi have været afsted fra søn dag til tirsdag men da hele formålet med turen var foto, stjerner og ikke så meget vandre rundt måtte vi rykke turen en dag frem på grund af vejret.

130 kilometer.
Der er ca 130 km til Møn fra min hjemmeadresse, på vej ned til Møn tankede vi op, i den lokale fakta, netto, og rema grunden til dette var fordi vi havde bestemt, at vi skulle have gullash og vi skulle åbenbart besøge 3 butikker før vi havde det vi skulle bruge. Da denne tur ikke var planlagt som en vandre tur, havde vi mulighed for ekstra meget bagage “og det havde vi” jeg havde planalgt turen så første sted vi slog lejr var ved Liselund på Møn, her ligger en utrolig hyggelig lille lejrplads med plads til 4 små telte, og andet stop var ved shelterpladsen for enden af skansevej ved mandemarke..

Begge steder ligger fuldstændigt fantastisk og muligheden for at parkere bilen tæt på gør stederne endnu mere egnet til vores tur da jeg nok må sande den var lidt mere gourmet en overlevelse.

Dag 1 – Teltplads ved Skriversøen (krageskoven)

Møn og Møns klint er ikke ukendt territorie for mig efterhånden, men det var liselund jeg havde aldrig været i det område før, og hold da lige magle hvor var der flot, der blev jeg godt nok overrasket, da vi kom frem fand vi hurtigt ud af at vi ikke behøvede at parkere på parkeringspladsen ved liselund, vi fandt hurtigt en parkeringsplads endnu tættere på vores lejrplads vi ahvde udset.

Da vi kom frem gik vi igang med at sæte telt og hængekøje op, da den del er rimelig ny tog det lidt tid især hængekøjen brugte jeg faktisk en del tid på, imens jeg nørdede med at sætte hængekøjen op, gik Michael igang med at samle brænde.

Efter lidt tid, hev jeg mit trangia frem og nu var tiden kommet til “gullash” alting tager bare længere tid hvilket jeg godt kan lide når jeg er på tur, jeg elsker at nørde og fordybe mig i de forskellige ting jeg gør, og tit har man ikke tiden men når jeg er på tur har jeg ikke andet en tur, så der blev virkelig kælet for den her gullash.

Imens maden stod og hyggede sig havde jeg lidt tid, til at rode med mit kamera udstyr, og tage lidt billeder det blev ikke til så mange billeder men her er lidt fra lejren:

Da vi havde besøg, fik vi besøg af et yngre par som slog et telt op, de kom fra København og ville rigtig gerne opleve “dark sky” på Møn, men desværre denne aften blev de skuffet jeg havde luret vejrudsigten og der var alt for mange skyer til at himlen virkelig blev  et stjernehav.

Klokken ca 01.30 var det godnat, vi havde valgt at sove i telt denne her nat, jeg har købt en Gran canyon cadova 1-2 personers telt, det er nok mere beregnet til 1 voksen og et lille barn, pladsen var trang men det vidste vi godt, vi brugte så hængekøjen til alt vores udstyr.

Klokken ca 06.30 vågnede vi og gik langsomt igang med at lave morgen mad som altid pølser, bacon og æg, herefter pakkede vi langsomt sammen og kørte imod vores shelter syd for Møns klint.

Dag 2 – Shelter ved stranden for enden af Skansevej

Efter et lille stop i den lokale daglig brugs kom vi frem til vores shelterplads, da vi kom frem, mødte vi to mænd og deres hund som havde overnattet i det ene shelter, deres hund gøede en del og uden at sige for meget så var de to ikke de bedste til at rydd eop efter sig selv fandt vi hurtigt ud af senere.

Vi valgte at gå en tur og kigge lidt på området, da vi kom tilbage var de to mænd væk, og her gik det hurtigt op for os at de to sheltere var meget populære, vi fandt øl dåser, køkkenudstyr, toilet papir og andre ting som folk havde efterladt, vi fjernede en del af det men det er god nok ærgeligt at nogle mennesker kan være så ligeglade.

Området.
Området og shelterne er fuldstændig fantastisk, men nogle af de mennesker der havde besøgt stedet havde set meget højt på de rigtig mange skilte der forklarede reglerne dernede, for det første så af en elelr andenmærkelig årsag, så lå der rigtig meget brugt toilet papir i området på trods af der er et muld toilet, rigtig mange helt friske træer var blevet hugget i stykker, og der var rigtig mange steder hvor der var blevet lavet bål selvom det kun er lovligt at tænde bål på de dertil oprettet bålpladser.

Omkring shelterne lå der rigtig mange øldåser, og stedet bar rigtig meget præg af det er meget velbesøgt, lidt længere nede af stranden mødte vi 4 mænd som var igang med at pakke deres lejr sammen (hvilket også er imod reglerne at lave lejr på stranden) efter de var gået måtte jeg slukke deres bål som de havde efterladt med gløder i, det træ de havde brugt kunne jeg hurtigt konstatere var fra et helt frisk træ de havde savet ned.

Det er mig en gåde at nogle mennesker opføre sig sådan imens vi var der mødte vi både børn og hunde som løb rundt i området, som kunne være komemt meget galt afsted hvis de havde mødt de 4 mænd og ders rødglødende bål.

Denne lidt skævbe start skulle ikke ødelægge vores tur, så vi pakkede hurtigt ud, og denne her nat skulle foregå i shelter. Efter vi havde taget lidt billeder gik vi igang med en sen frokost, som bestod af tørmad, tørmad kan man købe i stort set samtlige friluftsbutikker, men vi ahvde fundet nogle forskellige pastaretter i et supermarked det smagte egentlig fint nok og gik hurtigt at lave så det var super fint.

Stjerner stjerner og stjerner.
Til aften fik vi gang i trangiaen igen og denne her gang stod den på pølser og brød, herefter gik aftenen med at vente på stjernerne på himlen, grunden til vi havde rykket hele turen var netop på grund af at netop denne nat ville blive stjerneklart.

Og bum med et ændrede himlen sig og stjernerne kom væltende frem, vi sad rundt om bålet med vores kamera udstyr og bare ventede det var en super hyggelig aften, på trods af vores lille skæve oplevelse med hvor ligeglade nogle mennesker åbenbart kan være.

Vi gik i seng omkring klokken 02.30.

Magisk morgen.
Jeg vågner altid tidligt og det gjorde jeg også denne dag, jeg skyndte mig at pakke mit kamera og gik en lille tur på ca 6 km jeg fik taget lidt billeder fra en helt magisk morgen, at vågen ved lyden af vandet der stille og roligt er ved at vågne og en solopgang der allerede var i fuld gang er altid fantastisk.

Da jeg kom tilbage til lejren lå Michael stadig og sov, men fordi jeg til tider er lidt klodset og tabte et lå til min trangia kedel fik jeg værkket ham.

Vi valgte at pakke sammen efter Michael lige skulle en tur i vandet, jeg venter lidt med det – det er jo piv koldt vandet men Michael ville i, efter Michaels badetur hoppede vi i bilen og kørte hjem.

Plakater fra Møn.

Måske ryger disse på webshoppen som plakater.

Klik på knappen for at se plakater fra Møns klint lige her (flere er på vej)

Næste tur er så småt igang med at blive planlagt hvor den skal gå hen er ikke helt sikkert endnu men afsted det skal jeg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Telt, hængekøje og shelter på Møn.

130 kilometer.

Dag 1 – Teltplads ved Skriversøen (krageskoven)

Dag 2 – Shelter ved stranden for enden af Skansevej

Området.

Stjerner stjerner og stjerner.

Vi gik i seng omkring klokken 02.30.

Magisk morgen.

Plakater fra Møn.

Måske ryger disse på webshoppen som plakater.

Klik på knappen for at se plakater fra Møns klint lige her (flere er på vej)